Allergi: Werri Bäd Inglish


Jag sitter på ett litet italiensk hak i Stockholm. Redo av avnjuta deras fantaaaaaastiska pasta.
Paret bredvid bli serverade mer vatten.
"Thanks" säger kvinnan med så bred brittiska att det knappast råder någon tvekan om hennes härkomst.
Mannen, som gör henne sällskap, berättar på svenska (varpå hon ställer följdfrågor på engelska), om sitt ointressanta möte på jobbet.
Inget onormalt.
Ett bilangialt förhållande - och? "Big deal"? -Absolut inte, tänker jag.
Jag och mitt sällskap får in vår mat.
Samtal kommer och går och jag glömmer paret bredvid.
Men så plötsligt. Mitt i en tugga av den bästa oxfilé pastan med säsongens svamp (<3) hör jag något fasansfullt.
Mannen har börjat prata engelska. Riktigt dåligt. Han knackar sig fram och uttalar ord så "försvenskat" att jag får svårt att svälja.
"Tjess, aj fink datt iss werri intresting äsvell, batt ju-nov datt aj pröför itt in dö vinter-tajm".
"
Han är omkring 30-40 år. Ser allmänt välutbildad ut, skjorta och portfölj.
Kvinnan nickar tålmodigt åt hans, uppenbart, kassa språk-kunskaper.

Jag spänner mig och kan inte slappna av eller avnjuta min otroliga pasta förrän paret lämnat sitt bord.
Jag är ledsen. Men jag kan bara inte.
Jag är ingen språkpolis men jag tycker det är så pinsamt när engelskan hos mina, fellow svenskar, den bildade medelklass människan med normal uppväxt, med tv-serier på engelska, musik-kultur på engelska och den "internationellt medvetne" svensken, INTE KAN behärska världsspråket?
Vi är ju bildade i Sverige? Eller?

Men visst, 'mannen kanske avskydde engelska lektionerna eller hade dålig lärare' kan man skylla på , men det är då jag frågar mig saker som:  hur kan man te x lyssna på musik på radio och sjunga med lite UTAN ATT SNAPPA UPP ETT DYFT AV SPRÅKET!???
Eller titta på alla olika versioner av C.S.I. utan att FÖRSTÅ eller HÖRA att "I think" inte uttalas [ajj fink].

Eller att  "thumb" inte uttalas [fumb]
Eller att "very" inte uttalas [werri]
Eller att "three"inte uttalas [frii] eller [trii]

Jag fruktar att svenskens kunskaper i engelska  är lika knappa som fransmännens eller ryssarnas.
Ack och ve.


Det som chockar mig mest är dock OFFENTLIGA personers DÅLIGA kunskaper i språket.
Ett självklart exempel är "mode-personligheten" Elin Kling.
Redaktör för tidningen Style-by, inspirerat en kollektion på H&M, modell, bloggare…ja, allt det där, vad-hon-nu-än-kan-komma-över. (Missförstå mig inte, tycker det är ganska facinerande att hon lyckats hajpa upp sig till någon slags "elitnivå" utan någon direkt utbildning? Rätta mig om jag har fel?)

Men jag kan TYVÄRR inte bli imponerad av henne. Tyvärr, verkligen. Jag önskar att jag vore en av dom som verkligen hejade på, men respekten dog när jag råkade läsa hennes KASST skrivna blogg.
Den "internationella" person, som hon nu lyckats bli, med alla sina resor och snart ett Vouge-sammarbete, tycker man ju borde kunna behärska ett helt okej vokabulär på engelska.
(SOM HON HELT FRIVILLIGT VÄLJER ATT SKRIVA SINA INLÄGG PÅ?!?!?!?!?)

Men icke, det visar sig att Elin Kling är nästintill värdelös på professionell engelska.
Några fin fina exempel följer nedan (jag har tagit mig friheten att stryka under de mest uppenbara felen/swinglish-uttrycken som hon borde skriva om/ta bort/omformulera):

06/04 2011
JUST BACK FROM a meeting with the great designer Nhu Doung. She’s always looks stunning, I would die for that jacket, okay not really but almost. Below is some of her work from the last couple of years, and I promise you will see more of her design in the next future!

04/04 2011
OFF TO LUNCH with COS that will open in Stockholm in a couple of weeks! (thanks god for that) No time for oufit-pics, luckily there are cab-rides.

29/03 2011
LAST WEEK I popped by the head office at Whyred where Behnaz (designer for women’s) hold a presentation for me. This is the strongest collection for years by Whyred and I can’t wait until this blue sweater hits stores. I promise you, its the most perfect every-day sweater, you know, I like that..

28/03 2011 
I`M POSITIVE THAT we will see a lot of those stripes soon. Last week, went I bought the “harem-pants” from Zara with stripes I actually bought thoose to. I seriously need to stop shopping this much.. Or maybe not!

04/03 2011 
YESTERDAY I HAD a day off so we went for a roadtrip. Palm springs, Le parker Merdien (where we pretended as we were hotel-guests and hang out at their pool), then Joshua Tree where we were spending hours at the dessert. Of course we stoped by a local pub at the way back to LA!

19/2 2011
Today I´ve finally have seen some shows, I relly liked JS LEE and Jaeger! And even if the weather is really depressing I really enjoy it here! We also took some time off for shopping, I will show you later on. Now I´m back at my hotel-room to fresh up myself, next show is Saint Martins, and then dinner!


Ja, ni ser ju.

Det här TÅL jag inte. Min reaktion blir fruktansvärd. Detta speglar för mig, en extremt obildad människa.
Som blandar uttryck som är direkt-översatta från svenskan, med formella uttryck och stav/syftningsfel.
OM hon nu har intresse för att bli en globalt känd modepersonlighet (vilket hon helt klart jobbar mot?) borde hon tamejfan gå en kurs i engelska ELLER skriva sina inlägg på svenska ELLER be någon läsa igenom texten innan hon trycker på publicera.

Det är inte proffsigt. Känns noncharlant och nästan lite IQ-befriande.

Snälla snälla Elin:
För din egen skull och för alla som inte kan koncentrera sig på allt du "lyckas med": ryck upp ditt språk.  En 7:e klassare missar säkert inte ens alla dina slarv/uttrycks/swinglish-fel.

Och till alla er andra svenskar där ute:
God Bajs


Kommentarer
Postat av: lol

god bajs

2011-04-07 @ 18:31:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0