and the ring of power has a will of it's own

Jag bryr mig inte om vad ni säger men Sagan om ringen trilogin är bland de bästa filmerna jag vet, det är definitivt de filmer jag sett mest iallafall, på delad plats med 'La fabeleux destin d'Amelie Poulin' skulle jag tippa.

Jag kan nästa alla repliker och kan alla scener fram och baklänges, men lyckas alltid hitta något nytt som fascinerar mig.
Jag älskar peter jackson, fran walsh och susan boyle, weta workshop, howard shore, renee flemming, alla skådisar och hela nya zeeland för denhär underbara trilogin.

'Vad är det som är så bra med den då?' kan ni kanske fråga mig. och då svarar jag er; precis allt. det är den mest välgjorda filmen jag någonsin sett, varje rustning, svärd och rum innehåller inskriptioner, utsmyckningar på insidan av kragar och genuina konstverk endast skapade för filmen. Soundtracket är helt magiskt passande och helt otroligt-jag-får-rysningar-bra komponerat och samtliga miljöer, flygningar och vinklar är innovativa och snygga. Som om inte detta vore nog, har peter och co, använt så mycket av böckerna som möjligt och bundit ihop karaktärer/moment de tagit bort pga tidsbrist, med karaktärer och situationer som HÄNDER i filmen, som en liten blink till alla som läst och älskat böckerna. Vidare är manuset nästan exakt hämtat från boken, ingen modernisering eller omskrivning har gjorts och Tolkin skildras därför rättvist. Hela städer byggdes för att filmatisera denna otroliga saga som alltså, länge länge länge kommer vara bland mina favoriter.

Vi får dock ta och dela upp min hyllning till Sagan i 3 olika delar (eftersom jag har ca 100 screenshots från varje film).
Men vi försöker beta av film nr 1.
(OBS. ni som INTE sett extended version förlorar automatiskt er röst i hurvida SAGAN är bäst eller inte. ni vet inte vad ni snackar om.)



och nej, jag kan inte prata alviska eller nåt, där går min nörd-gräns.

däremot kan jag säga;
-I hope the others find a safer road.. I suppose we'll never see them again.
-Me might, mr Frodo.. we might.
-Sam, I'm glad you're with me.

(p.s. ni som har extended version vet väl förstås om "The hidden surprise" efter eftertexten på sista skivan? inte? -gå in på kapitelvalet i menyn och vidare till eftertexten, tryck nedåt när det inte finns fler kapitel att välja, då lyser två torn i nedre högra hörnet. klicka enter med fjärrkontrollen...enjoy d.s.)

Kommentarer
Postat av: christina

åååååååååååh epic

2011-11-14 @ 20:35:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0