samling

har tänkt mycket på det här med listor.. och filmer..
Så här kommer första delen av mina bästa bästa bästaaa filmer. Dom är så himla många så detta kräver etapper.

Vi försöker börja iallafall, (de står i oberoende ordning):



Almost Famous är en film av Cameron Crowe, som är helt underbar. Den handlar om en ung journalists resa med ett band på 70-talet. HELT UNDERBAR. Kommer nog skriva mer om den någon gång, för den innehåller så mycket sanningar och visdom om musikbranchen och livet.




A single man är en film av Tom Ford. Och den är bara helt sjukt snygg. Det blir typ print screen på varje ny ruta. Mest därför helt otrolig.




Typ alla Wes Andersons filmer. De är knäppa, har konstig handling om konstiga saker men viktigast är att dom är jättejättebra!! (bilderna är dock bara på: Rushmore,The royal tenenbaums och Life aquatic)
Här är annars en väääldigt bra sammanfattning varför de är så underbara: http://youtu.be/px19OewnsP8 



La fabeleux destin d'Amelie Poulain, jag vore väl inte normal om inte denna var med på listan. antar att alla vet vad- och vad den inte handlar om. finurlig och fantastisk är den iallafall. Min absoluta favorit del är: http://youtu.be/mmllotLUU38   "..et faire de ricochets sur le canal saint martin". vackert så jag dör.



Into the wild. Det är kanske fan min bästa film. Jag ryser när jag tänker på den. Så fruktansvärt hjärtskärande vacker, manus och bilder och musik blir helt enastående. 
Det blir bara ett citat för att beskriva detta MÄSTERVERK av Sean Penn. "I read somewhere, how important it is in life, not necessarily to be strong, but to feel strong, to measure yourself at least once".


Det var väl första delen.. Har just insett att det säkert är över 50 filmer som jag fullkomligt älskar. 


 

Kommentarer
Postat av: Mikkelvera

Interesting site. Worth the visit!

2012-01-11 @ 07:34:31
URL: http://mikkelvera.blog366.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0