kvalitet

jag är en sucker för gamla disneyrullar. och just idag är jag så himla sugen på att titta på en.. tänkte därför redovisa lite kort för er, mina favorit moments i dessa gamla fina klassiker...

Vi börjar med askungen.



I denna makalöst vackra film är absolut min favorit del en liten doldis scen. nämligen när de sjunger denhär låten, så oerhört vackert och jag kan komma på mig själv med att "mmm"-a på den här när jag går på stan.



ååh, sen älskar jag ju det här också.. vilken röst hon har. jag ryser.



En annan klar favorit är bambi.



Också så otroligt fint målad och hela ljudbilden är så passande. Jag var livrädd för den här filmen som barn och idag tänker jag ibland, när man åker bil på långa landsvägar i det kyliga morgondiset, på rådjuren ute på fälten eller inne i en mörka och kalla skogen. Man kommer på sig själv med att älska nordisk natur och dess mystik.
Det bästa med hela Bambi är dock denhär scenen, för den är så söt men ändå skrämmande (tyvärr är inte hela låten med i klippet, sen börjar det ju "oska" med symbaler efter ett tag..hehe.).  fint helt enkelt.




Peter Pan har en speciell plats i mitt hjärta också.
Åh. helt underbar.


Jag älskar allt med denhär filmen. kan omöjligt välja ett favorit moment. därför tar jag bara introt.
alltså LYSSSSNNAAAAAAAA vilken OTROOOOLIG komposition, det låter så drömmskt och sagolikt, som att en bok plötsligt talar, som att du läser med öron och ögon och lever i en saga. inte nåt jäkla Hannah Montana-daltande här inte. Fullskalig orkester och rysning längst hela ryggraden ska det vara.
det är så himlans fint att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen.




Ett annat intro som är fruuuuuuuuuuuuuuktansvärt bra är introt till Pocahontas.



Jag säger bara. kolla färgerna. kolla naturen. lyssna på kören.
åh. ämnet, budskapen, miljöerna. jag blir helt kär i den här filmen.



fruktansvärt fint målat,, här är en till favorit del, där texten och bilderna VERKLIGEN på ett intelligent sätt frambringar budskapet. Ibland tycker jag det är synd att inte alla vuxit upp med dessa filmer. att inte fler vuxna omfamnat budskapet om människors lika värde. oavsett ursprung. att det finns fler perspektiv.


Skönheten & Odjuret är en annan favorit.



klippet säger allt. mystiken, måleriet. åh. jag älskar det här.





Och tillsist Ringaren i Notre Dame.
Jag tröttnar aldrig på den.



precis som i Peter Pan älskar jag allt med denhär filmen. temat, konceptet, miljöerna.
Därför får ni se på introt och bli AMAZED av den otroliga kvalitén på detta mästerverk.




och lägg märke till snön, Frollos häst och den otrooooooooooooliga kören och the high pitch note i slutet av låten. oj oj oj. ståpäls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0