Därför behöver vi feminism

Såg ni det här avsnittet av Skavlan? http://svtplay.se/t/102974/skavlan
Med Mona Sahlin, Timbuktu, norske utrikesministern Jonas Gahr Støre och den amerikanske relationsexperten John Gray, mannen bakom boken "Män är från Mars, kvinnor är från Venus".

Alltså, efter 35 min kommer John Gray in i studion.
John Gray är nog den mest - åh jag vet inte ens hur jag ska beskriva honom - naiva och irriterande ointelligenta människa jag nog har hört prata.
Så provocerande dålig med argument och så fruktansvärt amerikansk i sin argumentation (dvs han lyssnar inte utan tror man vinner genom att skrika högst).

Han hävdar att män och kvinnor är olika och bör därför behandlas olika.
Han tar ett exempel om när ett par kommer hem från sina respektive jobb.
Mannen sätter sig framför TVn och kvinnan blir arg över att han inte hjälper till med hushållet direkt. John Gray säger att det är "mannens sätt att hantera stress".

Det.här.är.typ.det.dummaste.jag.hört.
(HEJA MONA, trots att hon inte får säga klart sitt motargument, frågar varför ska det vara KVINNANS uppdrag från första början att ta tag i hushållet!)

Han säger även att ett äktenskap utan dessa "skillnader" saknar passion (på samma ämne passar han även på att slänga in en stöddig kommentar om Monas skor. varför kommenterande han inte på timbuk's fluga? idiot gubbe.)

Sanningen är den att, män som John Gray är precis en sån man som bevarar skillnader mellan män och kvinnor. Han babblar om skillnader i hjärnvävnader och blablabla. Och jag vägrar tro på det. Män och kvinnor är två kategorier som jag inte anser att man kan dela in människan i (förutom i kroppssyfte), men inte i mentala fack. Som både Timbuktu, Skavlan och Jonas påpekar finns det olika typer av män och olika typer av kvinnor. And I couldn't agree more. 

Hela retoriken kring "män är såhär och kvinnor är såhär" är nog det jag hatar mest i världen i argumentationsväg. Jag bara vägrar ta sånt. 
Det är en illusion om hur vi ska utvecklas (Mona är också inne på det). 

Dom verkar inte ha kommit på det i USA bara. Eller iallafall inte John Gray. 


Update update: Nanna Johansson från Tankesmedjan (ja, hallelulja) har gjort en så himla spot-on.
Lyssna mer än gärna. 

 

Tankis är mina hjältar. Åh.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0