vad en dålig lärare kan göra



Har ni tänkt på hur mycket en lärare verkligen påverkar?
En lärare jag hade i fysik - brilljant. I 6e klass skulle han förklara fenomenet friktion. hoppar upp på katedern med en stol och drar den hårt mot bordet så det tjuter.
"Hög friktion" säger han tydligt.
Tar sedan fram en litet litet barnleksakståg på hjul. Hoppar ner från katetern och ställer det lilla tåget på bordet. Slår till den med sådan kraft att den svishar iväg över bordet och in i väggen.
"Låg friktion".
Det kommer jag alltid komma ihåg.
Jag tycker att man borde göra ett intelligenstest innan man får bli lärare, eller en kurs i kreativitet.
för att de ska förstå att man inte kan tvinga sina elever att läsa 30 sidor på lektionen och KALLA det lektion!?
Att inte säga: det är fel.
Att uppmuntra till reflektion och egen analys, inte via regelboken alltså.
Tänk. Hur man kan suga musten ur ett ämne som egentligen är intressant.
Typ historia, samhällsvetenskap, naturvetenskap eller äh, jag vet inte.
Alla ämnen blir ju bättre när man som elev får en bred förståelse för lärandets tillämpning och historien BAKOM de "antaganden" man tvingas göra (Thank god för min mattelärare som berättade sambandet mellan Pascals triangel och varför a^2+b^2=a^2+2ab+b^2).

Jag tycker åtminstone de borde tvingas titta på:
 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0