morr.

elsa bloggade idag om kommentarer som lämnats på ett inlägg av den här tjejen som pratar om barnuppfostran, lägger ut bilder på sina små barn osv. 

För det första.
Kommentaren som Elsa nämner är helt sjuk. 

Nu räcker det med er Förbannat äckliga flator, stenkastare, femeinister eller vad FAN ni nu är… VEM I HELVETE är ni till att komma och säga till andra hur de ska uppfostra och göra med sina barn? Håll era äckel åsikter för er själva, ni börjar bli riktigt pinsama nu! Och den av er som påstår att min syster är en dålig mamma? Hur fan är du då? Hur ska din stackars lilla pojke hantera samhället sen? Där han faktiskt INTE är accepterad som pojke i klänning eller rosa leggings? Hur mkt du än vill att detta ska vara accepterat så är det INTE det, han kommer bli mobbad, andra i skolan kommer vara elaka, folk kommer SKRATTA och vända sig om när han går förbi och han kommer vara förbannat förvirrad av att inte få lov att duscha med flickorna efter gymnastiken, FÖR SÅ ÄR DET, jag vänder mig själv om efter konstiga människor och fnissar med mina vänninor! DU är en fucking dålig morsa som vill att allt detta ska hända dina barn! Klipp av dina dreads och skaffa dig ett jobb så du får se hur andra NORMALA människor beter sig, dels runt andra vuxna och runt sina barn! Att du ens säger något om hur andra vill göra med sina barn är för mig HELT ofattbart, så gör man bara inte! Är helt säker på att din mamma och pappa uppfostrade dig som flicka och blev både ledsna och besvikna när du flyttade till möllan, slutade raka dig under armarna, skaffa dreads och flickvän… Men dem vart nog oxå dåliga föräldrar? Dem lät dig växa upp som en flicka o se hur det gick med dig! Håll dina snea jävla åsikter för dig själv, du gör hur du vil med dina barn och Daniella gör hur hon vill med sina barn. Och om det nu stör dig så förbannat mycket, ge då fan i att läsa en blogg som denna!
/Stolt Moster Till VÄRLDENS VACKRASTE LILLA PRINSESS-FLICKA! <3<3<3″

För det andra är Mammans (alltså den där tjejens) inlägg helt sjuk.
 
Men alltså för det tredje.
VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ FOLK?!?!!?!?!?!?!?

Jag menar LÄS vad hon skriver i kommentaren:
- "Där han faktiskt INTE är accepterad som pojke i klänning eller rosa leggings?"
- "Klipp av dina dreads och skaffa dig ett jobb så du får se hur andra NORMALA människor beter sig, dels runt andra vuxna och runt sina barn!"
- "Är helt säker på att din mamma och pappa uppfostrade dig som flicka och blev både ledsna och besvikna när du flyttade till möllan, slutade raka dig under armarna, skaffa dreads och flickvän…"
- "FÖR SÅ ÄR DET, jag vänder mig själv om efter konstiga människor och fnissar med mina vänninor!"

(note to self: hon stavar även 'feminister' vääääldigt fint <3)

Den här kvinnan bara SKRIKER ut homofobi och fördommar och är PRECIIIIIS den typen av människa som motverkar all sorts feministiskt arbete i världen.
hur förstår hon inte att fenomenet då män och kvinnor delas in i olika fack måste motverkas.
Att en kvinna från födseln trycks i att hon ska vara en mjäkig prinsessa (inte alla prinsessor är mjäkiga men allt runt omkring är ju ofta felfelfelfelfel; kroppskomplex av barbie, långt svallande hår, vara till lags, gifta sig, typiskt disney-hetro, prinsen räddar den hjälplösa kvinnan etc etc.) DET ÄR INTE BRA.

Det är ju dessutom helt sjukt att hon direkt (i första meningen) antar att det är personer som är homo, invandrade eller feminister som har kommenterat på bloggerskans barns kläder och leksaker osv.
-hej hej opk! och hej hej homofob, främlingsfientlig och ingen förståelse för vad en feminist är!
(jag blir så irriterad på folk som tror att kalla någon 'feminist' är en förolämpning...suck, vart är mänskligheten påväg?) 

Jag vill bara vilja tillrättavisa den här glad-i-hågen-kommenterande kvinnan med följande svar:
Varför skulle din son inte bli accepterad i rosa leggins? - jo, därför att inskränkta människor (som du) lider av HOMOFOBI. varför ska färgen rosa vara en 'tjej-färg' (ber om ursäkt till er läsare för ett ICKE-EXISTERANDE BEGREPP)? tror du att det är genetiskt? att kvinnor på stenåldern föredrog färgen rosa framför, let's say, överlevnad? jag menar, hur tror du att mobbningen av hbt personer ska kunna UPPHÖRA om du uppmuntrar denna klassiska indelning av grupper? du kanske GILLAR denna typ av mobbning. du säger ju att du "fnissar" (åh vad sött! <3) med dina väninnor (åh vilket sött-och-vuxenpoäng-ord för att beskriva din lika inskränkta 'vänskaps'krets! <3). HUR tror du att detta ska förändras om inte VI (aka. DINA BARN) utvecklas och blir ett mer nyanserat folk? (eftersom vi tydligen misslyckats då sånthär fortfarande förekommer!!!).¨
Du skriver "FÖR SÅ ÄR DET". Ja, så kanske det är. men du jobbar ju inte för att FÖRÄNDRA det. Det är som att säga att främlingsfientlighet är dåligt men du skulle aldrig anställa en arab? DU TALAR MOT DIG SJÄLV.

Du är rädd.
En rädd, liten, korkad människa. Du, som mamma vill det bästa för dina barn. Du minns kanske själv att Pelle blev mobbad när han hade pärlhalsband på sig i skolan. och därför vill du skydda ditt barn från denna terror. denna fruktansvärda tillvaro som barn kan skapa.
Det är förståligt.
Men det Du måste inse är att du inte gör det bästa för ditt barn iallafall. Ditt barn kommer bli precis som du. och kommer då inte förstå att man kan älska vem man vill. klä sig hur man vill, läsa vilka tidningar man vill. UTAN att behöva tillkänna ge sitt kön som identitet.
I bet att du skulle få panik om din dotter köpte en Slitz och din son en Cosmopolitan. (KAOS i köns-världen!!)
Så enkelt är det nämligen. Du bestämmer i din uppfostran vilken av tidningarna ditt barn ska välja. eller OM den ska välja någon!
Du FASTSTÄLLER att denna, helt sjukt BERÄKNADE och (endast) könsorienterade preferensbasis ska fastslås och ristas in i ditt barns hjärna.
Du ger dem inget val.

Bloggerskan, skriver i sitt inlägg att "Du är säkert en sådan som tycker att jag ska klä Keila i mörkblå kläder och jeans också.".
Ja, sån är jag. Inte för att jag tycker att hon ska ha kill-kläder (ber om ursäkt IGEN till läsarna för ett ICKE EXISTERANDE ORD).
Jag tycker nämligen att ditt barn ska få välja.
Välja färg, välja jeans, välja klänning, välja hjältar, välja idoler, välja partner, välja tidning.
Ditt barn ska förstå att män och kvinnor är lika värda och har exakt samma förutsättningar, oavsett samhällets antika könsroller.

Ja, jag tycker att man inte ska uppmuntra förutbestämda mallar.
det har ingenting att göra med hur mitt liv ser ut. dreads eller inte. eller min sexuella preferens.

Jag tycker bara att ditt barns liv ska vara rikare och mer nyanserat och mer intelligent än de samhället lyckats åstakomma idag.
Det är dags att lägga könsrollerna på hyllan och DU bidrar inte till den förändringen.



this should make you pee your pants.



idiot

Kommentarer
Postat av: julia.

jag vet, läste också det där på elsas blogg. helt otroligt.



re: ja, jag fick också ne otrolig MÅSTE-HA-KAPPAN-LYCKORUS/PANIK. den kommer i butik i augusti enligt hemsidan i alla fall, fast det stämmer såklart inte alltid.

2011-08-26 @ 10:08:04
URL: http://julia.blogg.se/
Postat av: christina

word sister

2011-08-28 @ 10:46:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0