Reklam eller Propaganda?

Försvarsmakten.
Vad tänkte dom med sina reklamer på, bland annat, musiktjänsten Spotify?
Det ultimata medlet att nå ut till alla unga mellan 10 - 30 år.

"We can't offer you any epic stories, how incredibly cool it is to be a marine, (skott avfyras i bakgrunden) or cool 'one-liners' like 'lets blow these guys' (mer skott och explotioner och 'go go go') or a cool voice that sounds like he smoked 3 packs a-day he's entire life. Men vi kan erbjuda dig en chans att göra skillnad på försvarsmakten.se/verkligheten. Välkommen till vår verklighet"

Det här är så provocerande.
HUR KAN DE FÅ GÖRA SÅN HÄR REKLAM?
HUR KAN DE VILJA GÖRA SÅN HÄR REKLAM?
Samma med deras "Livets lotteri" som prydde alla billboards i Stockholm för ett antal månader sedan.

Visst, skillnad är bra. Fred är ännu bättre. Men "join the army+explotion+skottlossning" som motivering känns inte riktigt rätt? Eller?
Om en 10-åring skulle höra denna reklam skulle det INTE fokusera på ironin som försvarsmakten säkert "menade" skulle passera som budskap. Nej, detta får motsatt reaktion. Typ: "åh, TV-spel på riktigt".
Eller nja, en person i 25-års åldern som inte läser tidningar skulle säkert också tänka på Counter Strike.

Jag förstår inte hur de kan göra den här sortens reklam?! På spotify, medlet för att nå ut till unga? Reklamen (i alla dess olika varianter) anspelar ju på att man blir nåt glorifierat Jarhead à la action-rulle?
Oavsett om de säger "can't" använder försvarsmakten denna amerikaniserade/hollywood-ifierade version av krig som ETT MEDEL FÖR MARKNADSFÖRING!!??? Det spelar ingen jävla roll att de slänger in ett "Can't". Det anspelar fortfarande på en glorifierad version av krig i alla dess former.

VARFÖR förstår de inte eller framhäver INTE den lätta matematiken att:
Krig = Dåligt
Krig = Inte glorifierande
Krig = Civila drabbas, liv tas ifrån människor, (ingen "reload game" som i datorn.)

Och använder detta som motivering till att göra skillnad? VARFÖR VARFÖR VARFÖR använder de istället "kom och jaga med oss!"?
Jag förstår det inte?
Att INTE försvarsmakten riktar sin kampanj på ett sätt som framhäver och profilerar dom som ett 'fredsbevarande organ' (som ENDAST rycker in när det absolut behövs) tycker jag, faktiskt, är rätt sjukt. Jag menar -hur kan de INTE göra det?

Kampanjen "Livets Lotteri" var ju meningen att den skulle provocera till den grad att man som, "lyckligt lottad svensk" skulle lockas till att göra skillnad.
MEN HUR TÄNKTE DE HÄR!?? Antalet som gör lumpen varje år blir ju lägre? Varför satsar de inte på att profilera om sig? Lite mer "FRED" och lite mindre "KRIG". Jag menar, varför provocera de samhället som redan kritiserar dom så hårt?
Det blir som att peka finger till någon som redan gått därifrån.

Har dom kanske missat det i allt sitt skjutande?




Jag tycker försvarsmakten borde kolla lite på klipp som det här innan de lanserar nästa kampanj. Ger en sjuk tankeställare vad familjer går igenom när det vankas krig. För alla sidor, alla människor, överallt där det är oroligt i världen..



Därför ska jag inte ens BÖRJA kritisera tag-linen: "Välkommen till VÅR verklighet". Den är så jävla dum så jag tror inte att jag behöver.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0